Eppunormaali.net --> Cocktail Bar --> Haastattelut --> Repan haastattelu
|
Kuvat avautuvat suureksi klikkaamalla.
Haastattelu julkaistu: 23.2.2005
|
Kiertueen järjestelykiireet eivät Repaa haittaa: "Tätähän me aikanaan on
haluttukin tehdä!"
|
Repalla on kiirettä pitänyt.
|
Eppu Normaalin Sankariainesta-kiertueen alku lähestyy päivä päivältä. Akun
Tehtaan uumenissa toimitusjohtaja ja kehitysjohtaja häärivät vielä virka-ajan jälkeenkin.
Taannoin Eppujen virallisilla sivuilla kerrottiin kuinka Juha Torvinen oli ottanut vieraita vastaan Akun Tehtaalla
virka-asussaan farkuissa ja farkkutakissa. Virka-asu ei paljon poikkea Akun Tehtaan johdollakaan. Tässä
tehtaassa johtajia ei taida tunnistaakaan kravattipuvuista.
|
Toisinaan hirvittää
|
Mies sieltä miksaajatiskin takaa, kehitysjohtaja Reijo "Repa" Hammar, kertoo Akun Tehtaan
parvekkeella, että sitä on joskus ihan säikähtänyt, miten nopeasti Akun Tehdas on
kasvanut.
- Tässä taannoin, kun tällä tavoin parvekkeella tupakkatauolla oltiin, pohdiskelin
Akulle, että mitä helvettiä me ollaan menty tekemään, Repa nauraa.
- Täältä muuten näkyy Näsinneulakin, Repa kehaisee ja alkaa hakea katseellaan Tampereen
keskustaa.
Tuisku ja tuiverrus estävät kuitenkin näkyvyyden, mutta eipä sillä väliä,
koska jokainen sen varmaan jo tietää, ettei Näsinneulalle ole tosiaankaan pitkä matka,
sillä Akun Tehdas sijaitsee aivan Tampereen ja Ylöjärven rajalla. Eppu Normaali on Pirkanmaalta
samoin kuin Akun Tehdaskin, ja siitä ollaan ylpeitä.
- Kaikki nämä äänentoistofirmathan ovat perinteisesti olleet Helsingistä. Mutta ei se
tieto aina sinne välttämättä kasaannu. Kyllä me halutaan näyttää,
että AV-alan osaamista on muuallakin kuin Helsingin päässä. Siinä käy muuten
pian niin, että siellä jää keikat kiertämättä muualla Suomessa ja
mennään vain Espoon laidalta toiselle, Repa pohdiskelee ja tumppaa tuhkakuppiin, jossa on noin
3500 tumppia. Hermosavuilla on taidettu käydä parikin kertaa.
|
Suurin kiertue koskaan
|
Tällä hetkellä Tehtaalla kaikkien huulilla on tuleva Sankariainesta-kiertue. Valmistelut alkavat
olla luonnollisesti jo loppusuoralla. Repa kertoo ilmassa olevan jonkin verran myös jännitystä,
onhan Sankariainesta-kiertue Eppu Normaalin historian suurin kiertue. Hammar kertoo käyttäneensä
lukemattoman määrän työtunteja kiertueen eteen jo nyt. Työhön on sisältynyt
tapaamisia, suunnitelmia ja aikataulujen yhteensovittamisia. Kiireestä huolimatta Repa kertoo kiertueen
suunnittelemisen olevan mieluista puuhaa.
- Tätähän me aikanaan on haluttukin tehdä. Onhan tämä kiertueen järjestely
toista kuin koskaan aikaisemmin, sillä tästä kiertueesta tuli nyt sitten eppunormaalimaiseen
tapaan taas megalomaaninen. Samat elementit ovat toki olemassa, mutta nyt kaikki asiat ovat isoja ja palasia
on välillä vaikea saada loksahtelemaan paikoilleen, Repa summaa tämän hetkisiä
tunnelmia.
- Ehkä siitä kiertueesta tuli niin iso juuri sen takia että niin moni ympäri Suomea
haluaa Eput nähdä. Silloin, kun alettiin miettiä kiertuetta, ajateltiin, että
tällä hetkellä on ainoa toimiva tapa tehdä näin eli paljon isoja näyttäviä
keikkoja ja sitten ei kauhean paljon pysty tekemään klubeja.
|
Repan "toimisto" kiertueella. Insinööri Hammar vakuuttaa, että kaikille napeille
on käyttöä.
|
Kiertueen suuruus näkyy esimerkiksi mukana kulkevan henkilökunnan määrässä.
Tekniikkahenkilökuntaa lähtee mukaan 14 henkilöä. Tämän lisäksi Repa, Antti
"Sössö" Salminen ja Janne "Sulo" Teivainen matkustavat aina reilusti ennen muuta
porukkaa varmistelemaan paikkoja kuntoon. Jokaisesta paikasta on tehty tarkat mallinnokset tietokoneella
etukäteen. Muu porukka tulee perässä Nightlinerilla, joka on täysin varusteltu bussi,
sekä tila-ja pakettiautoilla. Omaa varsinaista keikkabussia ei Epuilla enää ole. Tekniikkaa
kulkee mukana kaksi rekka-autollista.
- Tilat ovat niin valtavia, että se olisi aika hassun näköistä, jos olisi pieni rusinan
kokoinen lava ja pienet äänentoistokamat. Sitten tulisi myös se tilanne, ettei näe ja kuule
kunnolla. Mukana on myös kaksi screeniä, jotta 50-60 metrin päästäkin näkyy.
Lisäksi mukana on vähän samantapaiset led-toimiset lavaste-screenit kuin Ratinassakin.
|
Biisilistoista käydään keskustelua parhaillaan sähköpostitse(!). Repa kertoo, että
biisilistojen teko on aina ollut Pantsen vastuulla eikä tuleva kiertuekaan tee tässä poikkeusta.
Repa muistelee huvittuneena, kuinka Pantse on usein halunnut tehdä muutoksia biisilistoihin juuri ennen
keikkaa, minkä lopputuloksena biisilistat ovat keikan alkaessa olleet täynnä nuolia sinne
tänne. Tällä kertaa biisilistat pitää kuitenkin olla jo hyvissä ajoin selvillä,
sillä kaikista keikoista tehdään tarkat käsikirjoitukset. Repa esitteleekin ylpeänä
suunnitelmaa, johon on biisin nimen yhteyteen kirjattu yksityiskohtaisesti tarkat suunnitelmat muun muassa
valotekniikan toteuttamisesta.
- Kässäristä selviää kaikki, mitä missäkin biisissä tapahtuu. Toki
improvisoinneillekin vähän jätetään varaa. Mutta esimerkiksi jokaisella biisillä
on oma värinsä, ei valoja noin vain voi sytytellä. Ja joka biisillä oma paikkansa. Biisilista
ei voi olla millainen vain, koska kaikki biisit eivät käy kaikkien perään.
Uusista biiseistä kiertueella kuullaan niitä, jotka toimivat livenä.
- Veikkaisin, siis tämä on vain minun veikkaus, että keikoilla tulee 5-6 uutta biisiä.
Kyllähän kaikkia uuden levyn biisejä kokeiltu on, mutta kaikki biisit eivät vain toimi
livenä. Niistä katoaa jotenkin se hieno tunnelma ja fiilis, mikä levylle on saatu. Ja se fiiliksen
välittäminenhän kuitenkin tärkein asia on. Ne mitkä otetaan ohjelmistoon, tahkotaan
kymmeniä kertoja läpi ennen kuin niihin se livesoundi löydetään.
Repa kertoo, ettei kaikkiin biiseihin meinaa löytyä kymmenienkään kertojen jälkeen
oikeaa tunnelmaa.
- Vanhoista biiseistä esimerkiksi Linnunradan laidalla oli semmoinen. Se ei kulkenut eteen eikä taakse.
Kyllä me väännettiin ja runkattiin sitä, että saako tästä keikkabiisiä
ollenkaan. Mutta sitten ihan pienistä sovitusjutuista se vain oli kiinni. Piti vaan kokeilla ja
soittaa...Pantse soita dempatusti tossa, Juha sahaa tota tolleen noin ja Sami älä soita niin paljon
sitä...
Ne on usein vaan ihan tälläisia perusasioita ja siitä ne joskus löytyvät, Repa tuumii.
- Ennen kiertueen alkua me pidetään täällä Tehtaalla vielä erilliset PA-treenit,
jossa me ohjelmoidaan tiskit. Muutenkin asiat loksahtavat silloin lopullisesti paikoilleen.
Repa paljastaa, että jotain muutakin uutta on luvassa.
- Olin tässä joulun tienoilla lomalla vähän aikaa ja kun tulin takaisin, huomasin, että
Pantse oli ostanut uuden kitarakaapin. Ajattelin, että nyt ovat maailmankirjat sekaisin, Repa nauraa.
|
Keikkasoundi ei ole sattumaa
|
Keikkasoundin luominen ei ole mikään yksinkertainen juttu. Jotta keikkapaikan joka puolelle saadaan
mahdollisimman hyvä kuuluvuus, täytyy ottaa paljon asioita huomioon. Repa luettelee muun muassa
resonanssit, interferenssit ja kaiut.
- Kyllä fysiikan ja matematiikankin taitoja tarvitaan, ei ne mitään huuhaata ole. Integroinnit ja
laplace-muunnokset ovat kovinkin tuttuja ja ovat osa keikan suunnittelua. Itse asiassa lähes kaikki
audioanalysaattorit toimivat laplace-muunnosten avulla. Joskus koulussa luulin, etten esimerkiksi integraaleja
koskaan tarvitsisi, Repa muistelee.
- Soundia tarkkaillaan monin tavoin. Meillä on keikoilla esimerkiksi yksi läppäri, jossa
pyörii ohjelma nimeltään Smart. Se näyttää eron vastaanottavan mikrofonin ja
lähettävän signaalin välillä ja sitten muutamia muita juttuja, joista voi seurata,
että mitä tapahtuu. Jos meillä on vääristymä lähtevien ja ulostulevien
signaalien välillä, niin kaikkihan siinä käytännössä on säröä.
- Äänentoistolaitteisto ei ole äänenmuodostuslaite, se ei saa olla se särkijä,
vaan kitara on äänenmuodostuslaite ja siellä ne soundit tehdään.
Äänentoistolaitteella se toistetaan mahdollisimman hyvin kuulijalle. Mutta se, että
tässä tapauksessa siihen tietysti tehdään tila. Eli kaikki kaiut, eivät ne ole kaikuja,
vaan ne ovat tiloja. Ja mä mietin sitä sillä tavalla, että missä tilassa jokin asia
tapahtuu. Ja siellä on semmoisia asioita, että jos joku joskus lähtis funtsimaan niitä tiloja
siten, että meillä on jonkin pienen tilan sisällä jokin iso tila niin sehän on
fysikaalisesti täysin mahdoton asia. Mutta tällä tavalla me saadaan irrationaalinen
ympäristö ja se on muutamissa biiseissä aika tärkeä juttu, koska se antaa tietyn fiiliksen.
- Tämmöset asiat vaativat miettimistä, kässäreitä ynnä muuta semmoista,
että voidaan toistaa joka kerta samat hyvät fiilikset. Esimerkiksi tulevan kiertueen kaikki hallikeikat
ovat keskenään pääosin samanlaisia. Meillä on aikaisemminkin ollut aina periaate,
että me yritetään tehdä yksi homma samalla tavalla ja tehdään se hyvin.
Fiiliksellä voi saada aikaan jonkin asian kerran, mutta me ollaan pyritty siihen, että asiat voidaan
toistaa vaikka kuinka monta kertaa. Asiat täytyy olla hallinnassa eikä sattumaa, Repa pohdiskelee Eppujen
keikkailufilosofiaa.
Vaikka huomioonotettavia asioita on valtava määrä, ei Repa halua silti mitenkään
mystifioida (Eppujenkaan) keikkamiksaamista.
- Ei tätä välttämättä kuitenkaan kahtakymmentä vuotta tarvitse tehdä,
että oppii. Kyllä minä tunnen tästä nuoremmasta polvesta muutamia tyyppejä,
jotka ovat kovinkin hyviä tekemään.
|
|
|
Repa intoutuu selittämään, miten ääni kulkee ja miten sitä ohjaillaan.
Tavoitteena on aina saada kaikki alueet tasa-arvoisiksi.
|
Eput ei saa särkeä päätä
|
Repalle on sydämen asia soittaa Eppua mahdollisimman kirkkaasti ja hillitysti.
- Mä en koskaan halua ajaa Eppu Normaalia niin lujaa, että se särkisi päätä.
Vaikka meillä rehellisesti sanoen olisi siihen Suomen parhaat kamat, niin minä en mitenkään
tajua sitä, miksi keikoilla pitäisi olla korvatulpat korvissa. Eppujen keikkasoundi on kirkasta,
kuulasta ja puhdasta, siinä ei ole säröjä.
- Me yritetään aina saada kaikki alueet mahdollisimman tasa-arvoisiksi, mutta jokaikisellä
keikalla joutuu tekemään kompromisseja äänen suhteen. Etenkin hallit ovat melko
monimutkaisia tehdä, kun taas tasaiselle kentälle on eri helppoa tehdä. Esimerkiksi Oulussa
onnistuttiin hyvin. Kaikki kulmat pitää aina erityisesti miettiä, lavan korkeus pitää
huomioida ja halleissa pitää miettiä, missä kohtaa mikäkin tavara siellä on. Mutta
kyllä mä aina siitä pidän huolen, että lattia lavan edustalla on parasta aluetta.
Ehkä kaikkein maukkain paikka on muutama metri mikserin edestä lavan suuntaan. Ja mä kyllä
menen aika eteen sen mikserin kanssa eli se on lähellä lavaa samalla.
- Mä oon usein ihmetelly, kun monet kollegat menee niin kauas lavasta sen tiskinsä kanssa. Mä en
yhtään tykkää siitä kaikukentässä miksaamisesta. Kerta kaikkiaan asiasta ei
silloin saa selvää. Vaikka on luurit päässä ja yrittää kuunnella niin se
halli alkaa värittämään sitä soundia niin paljon, ettei sitä pysty enää
hallitsemaan.
|
Ratinasta hyvät muistot
|
Martti totesi elokuussa Ratinassa, että kyseinen keikka oli Eppujen uran huippukohta. Miten Repa kokee
tämän tärkeän keikan onnistuneen?
- Kyllä Ratina onnistui pääosiltaan hyvin. Kauneusvirhe oli olemassa ja se oli se yksi sulake,
joka lensi. Nauhalta myöhemmin tilanteen katsoin eikä se katkos kestänyt kuin semmoiset 40
sekuntia, mutta kyllä se siellä tiskin takana tuntui iäisyydeltä. Onneksi pojat eivät
kuitenkaan sitä edes huomanneet. Pantse kyllä vähän katseli ympärilleen, että
mitä nyt tapahtuu, Repa muistelee tiskin takana vietettyjä kauhunhetkiään.
Lähes kaikki Ratinan kamat olivat omia. Iso näyttö ja joitain valonheittimiä oli Ruotsista.
Ratinan eteen käytettyjä työpäiviä Hammar ei osaa sanoa, mutta paljon niitä
Ratinankin yhteydessä kuulemma meni.
- Sen verran olen kuitenkin oppinut, että täytyy delegoida, Repa tuumii.
Ratinasta tehty konsertti-DVD on äänen masterointia lukuun ottamatta toteutettu Akun
Tehtaan tiloissa.
|
Repan mielestä Ratina onnistui hyvin.
|
Selkeä työnjako Pantsen kanssa
|
Repan työ kehitysjohtajana on monipuolista ja sisältää paljon muutakin kuin Eppu Normaalia.
Työnimikkeen mukaisesti Repa on mukana kaikessa kehitykseen liittyvässä; tällä
hetkellä muun muassa verkottumisprojektissa. Repa työskenteli Eppujen hiljaiselon aikana
teatterikorkeakoululla ja myös siellä hän työskenteli kehityksen parissa.
- Teatterikorkeakoulussa tein hyvin monenlaisia töitä. Opetin valo- ja äänitekniikkaa, vedin
erilaisia (kehitys-)projekteja ja olin myös mukana Suomen ensimmäisissä etä-opetusprojekteissa.
Taisin olla siellä töissä lähes kaikilla muilla virkanimikkeillä paitsi sihteerinä,
Repa veistelee.
|
Ennen kiertuejärjestelyt aloitettiin Rantalan pihasta, nyt aikaa kuluu paljon työhuoneessa.
|
Miten paljon Repa on sitten mukana levynteossa?
- Lähtökohta on tietysti se, että Pantse tekee soundin studiossa ja minä keikoilla. Mä
en halua vaikuttaa liikaa Pantseen. Toki mielipiteitä aina vaihdetaan, mutta näin sen pitää
mennäkin. Pantse vastaa studiossa ja minä keikoilla. Varmaan moni tämän on kuullutkin,
että soitto kuulostaa keikoilla erilaiselta.
Voikohan Eppu-aiheista haastattelua tehdä ilman kysymystä uudesta levystä? Ei varmaankaan.
- Ei Pantsen biisintekotaito katoa koskaan, niin kuin ei Martinkaan, Repa toteaa hetkeäkään
miettimättä.
Eppunormaali.net:ssä tuli vähän aikaa sitten 100 000 kävijää täyteen ja
Eppu-keskustelu pyörii vilkkaana. Repa on joskus bongattu Eppu-chatista. No mutta käykö Repa
koskaan Eppu-keskustelussa?
- Joo...no...kyä mä siellä aina vakoilemassa käyn, Repa nauraa.
|
Repan suosikit
|
Suosikkilevyä Eppujen tuotannosta Repa ei osaa nimetä.
- Mulla on hämärtynyt pikku hiljaa nämä eri levyt keskenään. Mä näen
päässäni vain erilaisia biisilistoja.
Suosikkikeikkaakaan ei Repa oikein osaa sanoa.
- Pari keikkaa on jostain syystä jäänyt mieleen, kuten esimerkiksi Saarijärven keikka joskus
90-luvun alussa ja Ruisrock 90-luvun lopulla.
Ja on Repalle jäänyt keikkoja mieleen muistakin syistä. Esimerkiksi niitä, kun
mikään ei tahdo onnistua. Surkuhupaisana tapauksena Repa muistaa erään Kajaanin keikan,
jossa innostuneiden fanien hyppiessä nousi saliin niin paljon pölyä, ettei Repa nähnyt koko
bändiä. Ja sitten ilmeisesti pölyn takia hajosi vielä kymmenkunta kovaäänistä.
Matkalle keikkabussista oli jo tippunut mikrofonin jalka. Tunnelmaa lisäsi edellisen keikan
jäljiltä rikki ollut mikseri.
- Oltiin oltu Tavastialla ja siellä oli myös Pelle Miljoonan roudariporukkaa paikalla. Nehän
halusivat sitten auttaa meitä, vaikka olivatkin aivan älyttömässä kännissä.
Mä en siellä huomannut mitään, mutta ilmeisesti ne olivat tiputtaneet mikserin, koska
Kajaanissa mä huomasin, että mikserihän on ihan mäsänä. Jotenkin me se keikka vain
rämmittiin.
Uutta levyä Repa pitää onnistuneena, ja kieltää sen olevan vanhan kertausta.
- Hyvä ja tasapainoinen levy. Ja tää on pitkäkestoinen levy. Se ei aukea monille heti
ensimmäisillä kuuntelukerroilla. Sieltä löytää aika paljon uutta aina. Vaikka
itsekin moneen kertaan biisejä kuulin jo tekovaiheessa ja lisäksi mä jauhan näitä
levyjä aina auton stereoissa ihan jo senkin takia, että mä tajuaisin kuinka nämä
pitää miksata, niin kyllä sieltä uutta aina löytyy. Eikä se levyn myyntilukema
niinkään ole tärkeää. Tai no onhan se tottakai hienoa, että se on myynyt, mutta
mä itse henkilökohtaisesti olen paljon tyytyväisempi siihen asiaan, että se on helkutin
hyvä levy. Ihmettelen näitä arvosteluja uudesta levystä. En mä nimittäin
mitenkään pysty allekirjoittamaan sitä, että se olisi saman vanhan kertaamista tai vanhaa
Eppua. Ehkä ne ihmiset eivät vaan huomaa sitä hienojakoisuutta siinä koko touhussa. Mutta
silloin, jos joku ei sitä ymmärrä niin oikeastaan se on vain hänen ongelmansa. Ja
koskaanhan me ei ketään olla pakotettu kuuntelemaan väkisin.
|
Menneistä tähän päivään
|
"Ei sitä ennen ollut laatikkokaupalla mikrofoneja."
|
Kun nykyään suunnitellaan käsikirjoituksia keikoille jo hyvissä ajoin, niin ennen
keikkakiertueen valmistelu aloitettiin Rantalan pihassa pistosahan, ruuvimeisselin, kolvin, tinan ja piuhojen
kanssa. Uusia kovaääniskeksintöjä ruuvailtiin kasaan muutama vuorokausi miltei yötä
päivää ja joskus rakentelu jäi todella viime tippaan. Repa kertookin, että
erään kiertueen ensimmäisellä keikalla bändin jo aloitettua soittamaan yksi kaveri
juotti vielä piuhoja bussissa kovaäänisiin. Kesken keikan tuli vähän väliä
sitten lisää puhtia äänentoistoon, kun saatiin lisää kovaäänisiä
valmiiksi.
- Nykyisinhän sitä on jo valmiina sellaisia vahvistimia, joita ennen jouduttiin rakentelemaan itse.
Eppujen ja Tehtaan tulevaisuus näyttää Repan mielestä loistavalta.
- Mitäpä muutakaan voisin sanoa, Repa tuumailee tulevaisuudesta kysyttäessä.
|
Akun Tehtaan tiloissa on jo nyt vaikka minkälaista toimintaa. On näytelmäharjoituksia,
autonäyttelyitä, kokouksia ja eikä Repa edes muista mitä kaikkea. Lisäksi
kesällä tehdään esimerkiksi pelkästään kamakeikkoja festareille.
- Kyllähän nämä kaikki sivujuonteet tässä ympärillä tuntuvat
välillä omituisilta. Tämä alkaa mennä niin monitahoiseksi tämä homma. Mutta
kyllä Eppu Normaali on tietysti tärkein asia tässä talossa. Esimerkiksi se, että
meillä on omat kamat, vaikuttaa keikkasoundiin positiivisesti. Kyllähän tuttujen kamojen kanssa on
helpompi toimia. Ilman näitä sivuprojekteja tässä ympärillä tämä talo ei
olisi pystyssä. Koko ajan pitää tapahtua.
|
- Bändin toiminta on muuttunut, ei sille mitään voi. Keikoilla voi nähdä, miten samasta
perheestä on tullut kolme sukupolvea keikkaa katsomaan. Ja kun aika muuttuu, on pakko toimia niiden
pelisääntöjen mukaan, mitä aika asettaa. Ei sitä voi jäädä sinne
80-luvulle, vaikka se mukavaa olikin. Ei sitä takaisin saa. Ja vaikka me kaikki vanhetaan, niin ei se
sitä tarkoita, että täytyisi jyrähtää joihinkin vanhoihin juttuihin.
- Niin. Onhan tämä tosiaan erilaista, Repa pysähtyy miettimään.
- Nyt on kässärit ja kaikki, Repa toteaa samalla, kun pakkailee mukaansa kannettavaa tietokonettaan.
- Ennen sitä vaan käkätettiin takahuoneessa puoli tuntia ennen keikkaa ja suunniteltiin kaikkea
hurjaa, Repa pohdiskelee ehkä hitusen haikeuttakin äänessään.
|
"Ei sitä voi jäädä sinne 80-luvulle, vaikka se mukavaa olikin. Ei sitä
takaisin saa."
|
Eppu Normaalin Sankariainesta-kiertue starttaa 24.2.2005 Joensuusta. Katso keikkapaikat
keikat-sivulta.
|
|
|
EPPU-KESKUSTELU EI TOISTAISEKSI KÄYTÖSSÄ!
JUTTUARKISTO:
"Pop pop pop"
|
|
|